Bilim insanları, ünlü İtalyan mucit, mimar ve ressam Leonardo Da Vinci’nin eşsiz eseri Mona Lisa’nın yapımında kullandığı tekniklere dair yeni bulgular ortaya koydu. Araştırma sonuçları, Amerikan Kimya Derneği dergisinde yayımlandı.
Fransa ve İngiltere’den oluşan bir araştırma ekibi, tablonun sağ üst köşesinden insan saç telinin çapı kadar küçük bir bölümünün kimyasal yapısını X-ışınlarıyla inceledi. Sanatçının temel katman olarak kullandığı yağlı boya tarifinin önceden bilinenden farklı olduğunu keşfettiler. Ekip, tablonun ilk boya katmanında nadir rastlanan bir bileşim olan plumbonakrit kimyasal maddesine rastladı.
Kurşun oksitin bir türü olan plumbonakrit maddesi, yağlı boya ile karıştırıldığında tuvale kalın bir tabaka kazandırıyor. Araştırmanın baş yazarı Victor Gonzalez, ressamın portreyi yaparken boyayı kalınlaştırmak ve kurumasını hızlandırmak için “kurşun oksit tozu” kullanmış olabileceği önerisinin bu bulguyla ilk kez doğrulandığını belirtti.
Gonzalez ayrıca, Da Vinci’nin Mona Lisa üzerinde çalışırken deneysel bir yaklaşım benimsemiş olabileceğini ve ressamın deneme yanılma yoluyla ilerlemeyi sevdiğini vurguladı. Ayrıca, ressamın eserlerinin her birinin teknik açıdan tamamen farklı olduğunu, Mona Lisa’nın zemin katmanının gerçekten özel bir teknik kullandığını görmekle ilginç bulduklarını ekledi. Daha önce, Da Vinci’den sonra yaşamış olan 17. yüzyıl Hollandalı ressam Rembrandt’ın tablolarında da plumbonakrit maddesine rastlanması, teknik bilgilerin yüzyıllar boyunca aktarıldığını gösteriyor.